OBECNOŚĆ MOBILNA: UWAGI DOTYCZĄCE PROJEKTU

Projektowanie witryny mobilnej różni się nieco od tradycyjnego projektowania witryn na komputery stacjonarne ze względu na inny sprzęt, oprogramowanie i oczekiwania konsumentów. Projektanci muszą wziąć pod uwagę ograniczenia platformy mobilnej podczas projektowania na platformę mobilną. Rozmiary plików powinny być mniejsze, a liczba plików wysyłanych do użytkownika zmniejszona. Skoncentruj się na kilku potężnych grafikach i zminimalizuj liczbę obrazów wysyłanych do użytkownika. Uprość pola wyboru i listy, aby użytkownik mógł łatwo przewijać i wybierać opcje. Obecność na urządzeniach mobilnych stała się tak ważna, że ​​napędza rosnący trend polegający na odwróceniu tradycyjnego procesu rozwoju handlu elektronicznego i rozpoczęciu zamiast tego rozwoju obecności mobilnej zamiast strony internetowej na komputery stacjonarne (znanej jako projekt mobile first). Pierwszy projekt mobilny ma kilka zalet. Zamiast tworzyć w pełni funkcjonalny projekt witryny internetowej na komputery stacjonarne, który następnie musi zostać zmniejszony, projekt z myślą o urządzeniach mobilnych koncentruje się na tworzeniu możliwie najlepszych wrażeń z uwzględnieniem ograniczeń platformy mobilnej, a następnie dodawaniu elementów z powrotem do platformy komputerowej, stopniowo zwiększając funkcjonalność teren. Zwolennicy projektowania mobile first twierdzą, że zmusza to projektantów do skupienia się na tym, co najważniejsze, a to pomaga stworzyć szczupły i wydajny projekt mobilny, który działa znacznie lepiej niż projekt, który zaczyna się od tradycyjnej platformy, którą należy rozebrać do pracy na urządzeniach mobilnych . Projekt Mobile First nie jest jednak pozbawiony wyzwań. Może to być trudniejsze dla projektantów, którzy są bardziej zadowoleni z bardziej tradycyjnego procesu. Inne ważne trendy w rozwoju mobilnych witryn internetowych obejmują responsywne projektowanie witryn internetowych i adaptacyjne projektowanie witryn internetowych. Responsywne narzędzia do projektowania stron internetowych (RWD) i techniki projektowania umożliwiają zaprojektowanie strony internetowej, która automatycznie dostosowuje jej układ i sposób wyświetlania do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana, czy to na komputerze stacjonarnym, tablecie czy smartfonie. Narzędzia RWD obejmują HTML5 i CSS3, a jego trzy kluczowe zasady projektowania obejmują stosowanie elastycznych układów opartych na siatce, elastycznych obrazów i multimediów oraz zapytań o media. RWD używa tego samego kodu HTML i projektu dla każdego urządzenia, ale używa CSS (który określa układ strony internetowej), aby dostosować układ i wyświetlanie do kształtu ekranu. Witryny RWD zwykle dobrze działają w przypadku witryn o stosunkowo prostej funkcjonalności (tj. Witryn, które głównie dostarczają treści), z którymi użytkownicy korzystają w podobny sposób, niezależnie od używanego urządzenia. Jednak korzystanie z RWD może być kosztowne i często wymaga całkowitego przeprojektowania interfejsu witryny. Innym problemem związanym z RWD, szczególnie jeśli nie jest połączony z projektem mobile first, jest to, że responsywna witryna nadal ma rozmiar i złożoność tradycyjnej witryny na komputery stacjonarne, co czasami powoduje jej powolne ładowanie i działanie na urządzeniu mobilnym. Aby rozwiązać ten problem, opracowano inną technikę, znaną jako adaptacyjne projektowanie witryn internetowych. W przypadku adaptacyjnego projektowania witryn internetowych (AWD) (czasami określanego również jako adaptacyjne dostarczanie lub responsywne projektowanie witryn internetowych z komponentami po stronie serwera (RESS)) serwer obsługujący witrynę wykrywa atrybuty urządzenia wysyłającego żądanie i korzystając z predefiniowanych rozmiar ekranu urządzenia wraz z CSS i JavaScript ładuje wersję strony zoptymalizowaną dla urządzenia. AWD ma wiele zalet, w tym krótsze czasy ładowania, możliwość ulepszania lub usuwania funkcji w locie i zazwyczaj lepsze wrażenia użytkownika, szczególnie w firmach, w których intencje użytkownika różnią się w zależności od używanej platformy. Na przykład stworzenie mobilnej strony internetowej z AWD umożliwiło Lufthansie skupienie się na działaniach, które najczęściej podejmują jej użytkownicy mobilni, takich jak odprawa, uzyskiwanie informacji o statusie lotu i sprawdzanie tras podróży, a także zapewnienie zróżnicowanych wrażeń z tradycyjnego komputera. teren . Odmiana AWD wykorzystuje platformę opartą na chmurze, aby zapewnić podobną funkcjonalność

PLANOWANIE I BUDOWANIE MOBILNEJ OBECNOŚCI

Jaka jest „właściwa” obecność mobilna dla Twojej firmy? Odpowiedź zależy od określenia celów biznesowych, a na ich podstawie określą wymagania dotyczące informacji związanych z obecnością w telefonie komórkowym. Ten sam rodzaj analizy i wnioskowania w zakresie projektowania (SAD), który opisano wcześniej w tym rozdziale, jest potrzebny do planowania i budowania mobilnej obecności, chociaż istnieją istotne różnice. Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie celów biznesowych, które próbujesz osiągnąć. Dlaczego rozwijasz obecność na urządzeniach mobilnych? Czy ma to na celu zwiększenie sprzedaży poprzez stworzenie łatwego do przeglądania katalogu, w którym użytkownicy mogą robić zakupy i kupować? Wzmocnić swoją markę, tworząc angażujące, interaktywne doświadczenie? Umożliwić klientom interakcję ze społecznością klientów? W jaki sposób Twoi konkurenci wykorzystują obecność na urządzeniach mobilnych? Gdy masz już jasne wyobrażenie o celach biznesowych, będziesz w stanie opisać rodzaj potrzebnej funkcjonalności systemu i określić wymagania informacyjne dotyczące Twojej obecności mobilnej. Po określeniu celów biznesowych, funkcjonalności systemu i wymagań dotyczących informacji można pomyśleć o zaprojektowaniu i zbudowaniu systemu. Nadszedł czas, aby zastanowić się, który z nich opracować: witrynę mobilną, mobilną aplikację internetową czy aplikację natywną. Na przykład, jeśli Twoim celem jest budowanie marki lub budowanie społeczności, najlepszym wyborem może być aplikacja natywna, ponieważ zapewnia bogate, interaktywne i wciągające doświadczenie, które może wzmocnić emocjonalny związek z marką. Ponieważ aplikacje natywne są przechowywane lokalnie na urządzeniu, można uzyskać do nich dostęp nawet wtedy, gdy użytkownik jest offline, co umożliwia mu głębsze zaangażowanie. Ponadto aplikacje natywne mogą wykorzystywać unikalne cechy urządzenia mobilnego, takie jak używanie żyroskopu do wyświetlania widoku 360 stopni. Z drugiej strony, jeśli Twoim celem jest zwiększenie świadomości, dostarczenie konkretnych informacji o konkretnych produktach lub zwiększenie sprzedaży, to strona mobilna lub aplikacja mobilna ma większy sens, ponieważ stosunkowo łatwe i niedrogie jest po prostu opublikowanie informacji w mobilna sieć i konsumenci nadal czują się najwygodniej przeprowadzając transakcje w sieci (choć sytuacja się zmienia, ponieważ coraz więcej sprzedawców detalicznych dodaje funkcje handlu elektronicznego bezpośrednio do aplikacji). Coraz częściej jednak wybór nie będzie stanowił decyzji „albo / albo”. Aplikacje mobilne i witryny mobilne oferują różne korzyści, a w większości przypadków najlepszą strategią będzie zaplanowanie dostarczania atrakcyjnych treści na wszystkie urządzenia. mobile first design: rozpoczęcie procesu rozwoju e-commerce od strony mobilnej, a nie desktopowej

responsive web design (RWD): narzędzia i zasady projektowania, które automatycznie dostosowują układ strony internetowej w zależności od rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Adaptive web design (AWD): technika po stronie serwera, która wykrywa atrybuty urządzenia wysyłającego żądanie i, korzystając z predefiniowanych szablonów opartych na rozmiarze ekranu urządzenia wraz z CSS i JavaScript, ładuje wersję strony zoptymalizowaną dla urządzenia

TWORZENIE MOBILNEJ STRONY INTERNETOWEJ I TWORZENIE APLIKACJI MOBILNYCH

witryna mobilna: wersja zwykłej witryny internetowej na komputery z ograniczeniem treści i nawigacji.

mobilna aplikacja internetowa: aplikacja stworzona do uruchamiania w mobilnej przeglądarce internetowej wbudowanej w smartfon lub tablet

aplikacja natywna: aplikacja zaprojektowana specjalnie do działania przy użyciu sprzętu i systemu operacyjnego urządzenia mobilnego

aplikacja hybrydowa: ma wiele funkcji zarówno aplikacji natywnej, jak i mobilnej aplikacji internetowej

Dziś zbudowanie strony internetowej to tylko jeden z elementów rozwoju obecności w handlu elektronicznym. Biorąc pod uwagę, że ponad 90% wszystkich użytkowników Internetu uzyskuje dostęp do sieci przynajmniej przez część czasu z urządzeń mobilnych, firmy muszą dziś opracowywać witryny mobilne i mobilne aplikacje internetowe, aplikacje natywne lub aplikacje hybrydowe, aby wchodzić w interakcje z klientami, dostawcami. i pracowników. Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji, które z tych narzędzi rozszerzonej obecności w sieci mają być używane. Do rozważenia są różne rodzaje platform m-commerce, z których każda ma wyjątkowe zalety i koszty. Witryna mobilna to wersja zwykłej witryny internetowej, która jest ograniczona pod względem treści i nawigacji, dzięki czemu użytkownicy mogą znaleźć to, czego chcą i szybko podjąć decyzję lub dokonać zakupu. Możesz zobaczyć różnicę między zwykłą witryną internetową a witryną mobilną, odwiedzając witrynę Amazon na komputerze stacjonarnym, a następnie smartfonie lub tablecie. Witryna mobilna Amazon jest bardziej przejrzystą, bardziej interaktywną witryną, która umożliwia nawigację palcem i efektywne podejmowanie decyzji przez konsumentów. Podobnie jak tradycyjne witryny internetowe, witryny mobilne działają na serwerach firmy i są tworzone przy użyciu standardowych narzędzi internetowych, takich jak HTML po stronie serwera, Linux, PHP i SQL. Podobnie jak w przypadku wszystkich witryn internetowych, użytkownik musi być podłączony do sieci, a wydajność zależy od przepustowości.

Zasadniczo witryny mobilne działają wolniej niż tradycyjne witryny internetowe wyświetlane na komputerze stacjonarnym podłączonym do szerokopasmowej sieci biurowej. Większość dużych firm ma obecnie witryny mobilne. Mobilna aplikacja internetowa to aplikacja stworzona do uruchamiania w zbudowanej mobilnej przeglądarce internetowej do smartfona lub tabletu. W przypadku Apple natywną przeglądarką jest Safari. Ogólnie rzecz biorąc, jest zbudowany tak, aby naśladować cechy aplikacji natywnej przy użyciu języka HTML5 i Javy. Mobilne aplikacje internetowe są specjalnie zaprojektowane dla platformy mobilnej pod względem rozmiaru ekranu, nawigacji palcami i prostoty graficznej. Mobilne aplikacje internetowe mogą obsługiwać złożone interakcje używane w grach i multimediach, wykonywać obliczenia w czasie rzeczywistym w locie i mogą być wrażliwe na dane geograficzne dzięki wbudowanej w smartfonie funkcji globalnego systemu pozycjonowania (GPS). Mobilne aplikacje internetowe zwykle działają szybciej niż witryny mobilne, ale nie tak szybko, jak aplikacje natywne. Aplikacja natywna to aplikacja zaprojektowana specjalnie do działania przy użyciu sprzętu i systemu operacyjnego urządzenia mobilnego. Te samodzielne programy mogą łączyć się z Internetem w celu pobierania i wysyłania danych oraz mogą działać na tych danych nawet wtedy, gdy nie są połączone z Internetem. Pobierz książkę do czytnika aplikacji, odłącz się od Internetu i przeczytaj książkę. Ponieważ różne typy smartfonów mają różny sprzęt i systemy operacyjne, aplikacje nie są „jeden rozmiar dla wszystkich” i dlatego muszą być opracowywane dla różnych platform mobilnych. Aplikacja Apple działająca na iPhonie nie może działać na telefonach z systemem Android. Jak dowiedziałeś się z rozdziału 3, aplikacje natywne są tworzone przy użyciu różnych języków programowania w zależności od urządzenia, dla którego są przeznaczone, a następnie kompilowane do postaci kodu binarnego i wykonującego się niezwykle szybko na urządzeniach mobilnych, znacznie szybciej niż oparte na HTML lub Javie. mobilne aplikacje internetowe. Z tego powodu aplikacje natywne są idealne do gier, złożonych interakcji, obliczeń w locie, manipulacji graficznych i reklam multimedialnych. Coraz częściej programiści łączą elementy aplikacji natywnych i mobilnych aplikacji internetowych w aplikacje hybrydowe. Aplikacja hybrydowa ma wiele funkcji zarówno aplikacji natywnej, jak i mobilnej aplikacji internetowej. Podobnie jak aplikacja natywna, działa w natywnym kontenerze na urządzeniu mobilnym i ma dostęp do interfejsów API urządzenia, umożliwiając korzystanie z wielu funkcji urządzenia, takich jak żyroskop, które zwykle nie są dostępne dla mobilnej aplikacji internetowej . Może być również spakowany jako aplikacja do dystrybucji ze sklepu z aplikacjami. Podobnie jak mobilna aplikacja internetowa jest oparta na HTML5, CSS3 i JavaScript, ale wykorzystuje silnik przeglądarki urządzenia do renderowania HTML5 i lokalnego przetwarzania JavaScript.

ZESTAW POLITYKI INFORMACYJNEJ

Tworząc witrynę handlu elektronicznego, należy również skupić się na zestawie zasad dotyczących informacji, które będą rządzić witryną. Będziesz musiał opracować politykę prywatności – zbiór publicznych oświadczeń deklarujących swoim klientom, w jaki sposób traktujesz ich dane osobowe, które zbierasz w witrynie. Konieczne będzie również ustanowienie reguł dostępności – zestawu założeń projektowych, które zapewnią niepełnosprawnym użytkownikom efektywny dostęp do witryny. Ponad 50 milionów Amerykanów jest niepełnosprawnych i potrzebuje specjalnych dróg dostępu do budynków, a także systemów komputerowych

polityka prywatności: zbiór publicznych oświadczeń deklarujących swoim klientom w jaki sposób traktujesz ich dane osobowe, które zbierasz w witrynie

reguły dostępności: zestaw założeń projektowych, które zapewniają niepełnosprawnym użytkownikom efektywny dostęp do Twojej witryny

NARZĘDZIA DO PERSONALIZACJI

Na pewno będziesz chciał wiedzieć, jak traktować każdego klienta indywidualnie i naśladować tradycyjny rynek twarzą w twarz. Personalizacja (możliwość traktowania ludzi na podstawie ich osobistych cech i wcześniejszej historii z Twoją witryną) i personalizacja (możliwość zmiany produktu, aby lepiej odpowiadał potrzebom klienta) to dwa kluczowe elementy e-commerce, które potencjalnie mogą to zrobić prawie tak potężny, jak tradycyjny targowisko, a może nawet potężniejszy niż poczta reklamowa lub zakupy w anonimowym podmiejskim centrum handlowym. Bezpośrednia rozmowa z klientem na zasadzie „jeden do jednego”, a nawet dostosowanie produktu do klienta jest dość trudne w typowym typie masowego marketingu, uniwersalnej transakcji handlowej, która charakteryzuje większość współczesnego handlu. Istnieje wiele metod dostosowywania i dostosowywania. Na przykład, możesz spersonalizować zawartość internetową, znając osobiste tło gościa. Możesz również przeanalizować wzorzec kliknięć i odwiedzanych witryn dla każdego klienta, który wejdzie na Twoją witrynę. Omówimy te metody w dalszych rozdziałach poświęconych marketingowi. Podstawową metodą personalizacji i dostosowywania jest umieszczanie plików cookie na komputerze klienckim użytkownika. Plik cookie to mały plik tekstowy umieszczony na komputerze klienta użytkownika, który może zawierać wszelkiego rodzaju informacje o kliencie, takie jak identyfikator klienta, identyfikator kampanii lub zakupy w witrynie. A potem, gdy użytkownik wróci do witryny lub wejdzie do niej dalej, można uzyskać dostęp do wcześniejszej historii klienta z bazy danych. Informacje zebrane podczas poprzednich wizyt mogą następnie służy do personalizacji wizyty i dostosowania produktu. Na przykład, gdy użytkownik wraca do witryny, można odczytać plik cookie, aby znaleźć identyfikator klienta, wyszukać go w bazie nazwisk i powitać klienta („Witaj Mary! Można również zapisać zapis wcześniejszych zakupów, a następnie polecić powiązany produkt („A co powiesz na skrzynkę z narzędziami po zakupie kluczy?”). Możesz pomyśleć o dostosowaniu produktu („Wykazałeś zainteresowanie podstawowymi programami szkoleniowymi dla programu Word. Mamy specjalny program„ Jak się uczyć ”dla początkujących w oprogramowaniu Office. Czy chcesz zobaczyć przykładową kopię online? ”).

Inne elementy projektu

widget: mały, wstępnie utworzony fragment kodu, który jest wykonywany automatycznie na twojej stronie HTML; zdolne do wykonywania różnorodnych zadań

Jednym z łatwych sposobów na zwiększenie energii w witrynie jest dołączenie odpowiednich widżetów (czasami nazywanych gadżetami, wtyczkami lub fragmentami). Widżety to małe fragmenty kodu, które są wykonywane automatycznie na Twojej stronie HTML. Są wstępnie zbudowane, a wiele z nich jest bezpłatnych. Sieci społecznościowe i blogi używają widżetów do prezentowania użytkownikom treści pochodzących z całej sieci (nagłówki wiadomości z określonych źródeł wiadomości, ogłoszenia, komunikaty prasowe i inne rutynowe treści), kalendarzy, zegarów, pogody, telewizji na żywo, gier i innych funkcji. Możesz skopiować kod na stronę internetową HTML. Możesz znajdź widżety w Apple Dashboard Widgets, Wolfram | Alpha Widgets i SIMILE Widgets. Istnieją również widżety dla określonych platform, takich jak WordPress, Amazon Widgets i Pinterest Widget Builder. Mashupy są nieco bardziej skomplikowane i obejmują pobieranie funkcji i danych z jednego programu i umieszczanie ich w innym. Najczęstszy mashup obejmuje korzystanie z danych i oprogramowania Map Google oraz łączenie ich z innymi danymi. Na przykład, jeśli masz lokalną witrynę dotyczącą nieruchomości, możesz pobrać Mapy Google i aplikacje graficzne do witryny, aby odwiedzający mogli zorientować się w okolicy. Istnieją tysiące mashupów Map Google, od map protestów politycznych w Birmie po mapy firm z listy Fortune 500, wszystkie z powiązanymi wiadomościami i innymi treściami. Inne mashupy obejmują sport, zdjęcia, wideo, zakupy i wiadomości.

PHP, Ruby on Rails (RoR) i Django

PHP jest otwartym językiem skryptowym ogólnego przeznaczenia, który jest najczęściej używany w aplikacjach internetowych po stronie serwera do generowania dynamicznej zawartości stron internetowych, chociaż może być również używany w aplikacjach graficznego interfejsu użytkownika po stronie klienta. PHP jest również częścią wielu frameworków do tworzenia aplikacji internetowych, takich jak CakePHP, CodeIgniter i inne, a także jest częścią modelu LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP) open source do tworzenia stron internetowych i aplikacji internetowych ( Perl i Python są czasami zastępowane PHP w niektórych projektach LAMP). Według W3Techs, PHP jest zdecydowanie najczęściej używanym językiem skryptowym po stronie serwera (używanym przez ponad 80% stron internetowych, których język programowania po stronie serwera był w stanie zidentyfikować), a ASP.NET na drugim miejscu , używany przez około 16%, a następnie Java, z 3%. ColdFusion, Ruby on Rails, Perl, JavaScript i Python były poniżej 1% (W3techs.com, 2016). PHP jest również popularne wśród hakerów; według Netcraft prawie wszystkie zestawy phishingowe są napisane w PHP (Mutton, 2015). Ruby on Rails (RoR lub Rails) to framework aplikacji internetowych typu open source oparty na języku programowania Ruby. RoR opiera się na filozofii znanej jako konwencja nad konfiguracją lub kodowanie według konwencji (CoC), co oznacza, że ​​framework zapewnia uporządkowany układ, który minimalizuje liczbę decyzji, które musi podjąć programista, upraszczając i przyspieszając w ten sposób rozwój. JavaScript i Ajax są wysoce zintegrowane z RoR, co ułatwia obsługę żądań Ajax o aktualizację strony. Niektóre znane strony internetowe oparte na RoR to Shopify, Groupon, Indiegogo i Airbnb,

Django to także framework aplikacji internetowych typu open source. Opiera się na języku programowania Python. Django jest zoptymalizowane do tworzenia złożonych, opartych na bazach danych witryn internetowych. Pozwala na szybki rozwój, skupia się na jak największej automatyzacji, kładzie nacisk na możliwość ponownego użycia różnych komponentów i podąża za zasadą programowania DRY (Don’t Repeat Yourself). Niektóre dobrze znane strony internetowe oparte na Django to Instagram, Pinterest i satyryczny serwis informacyjny The Onion

ColdFusion

ColdFusion to zintegrowane środowisko po stronie serwera do tworzenia interaktywnych aplikacji internetowych i mobilnych. Pierwotnie opracowany przez firmę Macromedia, a obecnie oferowany przez firmę Adobe, ColdFusion łączy w sobie intuicyjny język skryptowy oparty na tagach oraz język skryptowy oparty na tagach (CFML), który obniża koszt tworzenia funkcji interaktywnych.

ColdFusion oferuje potężny zestaw narzędzi do projektowania wizualnego, programowania, debugowania i wdrażania. Najnowsza wersja ColdFusion, wydana w 2016 roku, zapewnia zwiększoną możliwość tworzenia aplikacji mobilnych, a także szereg nowych funkcji bezpieczeństwa i ulepszeń języka programowania, a także zwiększoną obsługę interoperacyjności.

ActiveX i VBScript

Microsoft wynalazł język programowania ActiveX, aby konkurować z Javą i VBScriptem, aby konkurować z JavaScript. Kiedy przeglądarka odbiera stronę HTML z formantem ActiveX (porównywalnym z apletem Java), przeglądarka po prostu wykonuje program. Jednak w przeciwieństwie do Javy, ActiveX ma pełny dostęp do wszystkich zasobów klienta – drukarek, sieci i dysków twardych. VBScript działa tak samo jak JavaScript. Formanty ActiveX i VBScript działają tylko w przypadku korzystania z przeglądarki Internet Explorer. W przeciwnym razie ta część ekranu będzie pusta. Jednak dni ActiveX i VBScript są policzone. Microsoft zrezygnował ze wsparcia dla obu w Microsoft Edge, przeglądarce, która zastąpiła Internet Explorera w systemie operacyjnym Windows 10. Microsoft uważa, że ​​zapotrzebowanie na ActiveX i VBScript zostało znacznie zmniejszone, biorąc pod uwagę możliwości HTML5 i że ich wyeliminowanie zwiększy bezpieczeństwo przeglądarki.

Java, Java Server Pages (JSP) i JavaScript

Java: język programowania, który umożliwia programistom tworzenie interaktywności i aktywnej zawartości na kliencie komputera, oszczędzając w ten sposób znaczne obciążenie serwera. 

Java Server Pages (JSP): podobnie jak CGI i ASP, standard kodowania stron internetowych, który umożliwia programistom dynamiczne generowanie stron internetowych w odpowiedzi na żądania użytkowników

JavaScript: język programowania wymyślony przez firmę Netscape służy do kontrolowania obiektów na stronie HTML i obsługi interakcji z przeglądarką

ActiveX: język programowania stworzony przez Microsoft do konkurowania z Javą

VBScript: język programowania wymyślony przez firmę Microsoft w celu konkurowania z JavaScriptem

ColdFusion: zintegrowane środowisko po stronie serwera do programowania interaktywnych aplikacji internetowych

PHP: open source, język skryptowy ogólnego przeznaczenia

Ruby on Rails (RoR / Rails): framework aplikacji internetowych typu open source oparty na języku programowania Ruby

Django: framework aplikacji internetowych typu open source oparty na języku programowania Python

Java to język programowania, który umożliwia programistom tworzenie interaktywnych i aktywnych treści na komputerze klienckim, oszczędzając tym samym znaczne obciążenie serwera. Java została początkowo opracowana przez Sun Microsystems jako niezależny od platformy język programowania dla elektroniki użytkowej. Pomysł polegał na stworzeniu języka, którego programy (tzw. programy Write Once Run Anywhere [WORA]) mogły działać na każdym komputerze niezależnie od systemu operacyjnego. Byłoby to możliwe, gdyby każdy system operacyjny w tamtym czasie (systemy Macintosh, Windows, Unix, DOS i mainframe MVS) miał zainstalowaną wirtualną maszynę Java (VM), która interpretowałaby programy Java dla tego środowiska. Jednak w 1995 roku, kiedy firma Sun Microsystems wypuściła Javę 1.0, pierwszą publiczną wersję języka, stało się jasne, że Java ma większe zastosowanie w sieci niż w elektronice użytkowej. Programy w języku Java (zwane apletami Java) można było pobierać do klienta za pośrednictwem sieci WWW i uruchamiać w całości na komputerze klienta. Tagi apletów można umieścić na stronie HTML. Aby to umożliwić, każda przeglądarka musiałaby zawierać maszynę wirtualną Java. Obecnie wiodące przeglądarki obejmują maszynę wirtualną do uruchamiania programów w języku Java, a według firmy Oracle, która odziedziczyła nadzór nad Javą po przejęciu Sun Microsystems, Java jest używana na 97% komputerów stacjonarnych w przedsiębiorstwach.

Gdy przeglądarka uzyskuje dostęp do strony z apletem, do serwera wysyłane jest żądanie pobrania i wykonania programu oraz przydzielenia miejsca na stronie w celu wyświetlenia wyników programu. Java może służyć do wyświetlania interesujących grafik, tworzenia interaktywnych środowisk (takich jak kalkulator hipoteczny) i bezpośredniego dostępu do serwera WWW. JDK (Java Development Kit) 8 i Java SE 8 Runtime Environment (do uruchamiania aplikacji Java) zostały wydane w 2014 r., A Java 9, która podobno będzie koncentrować się na modularyzacji platformy, ma zostać wydana w 2016 r. Obecnie Java pozostaje jednym z najpopularniejszych języków programowania, z wieloma krytycznymi technologiami, takimi jak mobilna platforma Google Android (choć nie iOS firmy Apple), wykorzystujących aspekty języka. Jednak Java ma pewne wyzwania. W ostatnich latach nękają go luki w zabezpieczeniach, które Oracle stara się usuwać, często publikując nowe wersje i poprawki zabezpieczeń (Krill, 2015). Java Server Pages (JSP), podobnie jak CGI i ASP, to standard kodowania stron internetowych, który umożliwia programistom używanie kombinacji HTML, skryptów JSP i języka Java do dynamicznego generowania stron internetowych w odpowiedzi na żądania użytkowników. JSP używa „serwletów” Java, małych programów Java, które są określone na stronie WWW i uruchamiane na serwerze WWW w celu zmodyfikowania strony WWW przed wysłaniem jej do użytkownika, który o to poprosił. JSP jest obsługiwany przez większość popularnych serwerów aplikacji dostępnych obecnie na rynku. JavaScript to język programowania wymyślony przez firmę Netscape, który służy do sterowania obiektami na stronie HTML i obsługi interakcji z przeglądarką. Jest najczęściej używany po stronie klienta do obsługi weryfikacji i walidacji danych wejściowych użytkownika, a także do implementacji logiki biznesowej. Na przykład JavaScript może być używany w formularzach rejestracyjnych klientów, aby potwierdzić, że podano prawidłowy numer telefonu, kod pocztowy, a nawet adres e-mail. Zanim użytkownik zakończy wypełnianie formularza, podany adres e-mail może zostać przetestowany pod kątem ważności. JavaScript wydaje się być znacznie bardziej akceptowalny dla korporacji i innych środowisk, w dużej mierze, ponieważ jest bardziej stabilny, a także ogranicza się do działania żądanych stron HTML. JavaScript jest również używany jako część Node.js, wieloplatformowego środowiska dla aplikacji po stronie serwera (w tym mobilnych), z którego korzystają firmy takie jak PayPal, Walmart i LinkedIn. W 2015 roku został wydany Node.js v4.0, łączący Node.js i io.js, wariant platformy JavaScript zbudowany na V8, wirtualną maszynę JavaScript używaną w Google Chrome, po raz pierwszy w jednej bazie kodu. Ajax (asynchroniczny JavaScript i XML) wykorzystuje wiele różnych narzędzi, w tym JavaScript, aby umożliwić asynchroniczne aktualizowanie stron internetowych (tj. Aktualizowanie tylko części strony zamiast konieczności ponownego ładowania całej strony, aby zmienić tylko część treści) .