Efekty społecznościowe: zarażenie społeczne w sieciach społecznościowych

Dla sklepu stacjonarnego najważniejszym czynnikiem kształtującym sprzedaż jest lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja. Jeśli znajdujesz się w miejscu, w którym codziennie przechodzą tysiące ludzi, będzie Ci dobrze. Jednak dla sprzedawców internetowych fizyczna lokalizacja nie ma prawie żadnego znaczenia, o ile klienci mogą być obsługiwani przez usługi wysyłkowe, takie jak UPS lub poczta, lub ich usługi można pobrać w dowolne miejsce. W przypadku zakupów konsumenckich w Internecie znaczenie ma to, czy konsument znajduje się w „sąsiedztwie”, w którym inni dokonują zakupów w Internecie. Te dzielnice mogą być twarzą w twarz i naprawdę osobiste lub cyfrowe. Te tak zwane efekty sąsiedztwa i rola emulacji społecznej w decyzjach konsumpcyjnych są dobrze znane w przypadku towarów takich jak komputery osobiste. Ogólnie rzecz biorąc, istnieje związek między byciem członkiem sieci społecznościowej a decyzjami o zakupie. Jednak związek między „połączeniem” (offline lub online) a decyzjami o zakupie nie jest prosty ani prosty. Osoby, które znajdują się w czołowych 10–15% podłączeń „robią swoje”, aby się wyróżnić i często nie dzielą się decyzjami o zakupie z przyjaciółmi. W rzeczywistości użytkownicy o wysokim standardzie często przestają kupować to, co kupują ich znajomi. Można o nich myśleć jako o ikonoklastach. Środkowe 50% osób z dostępem do internetu bardzo często podziela wzorce zakupowe swoich znajomych. Można myśleć o tych ludziach jako o „nadążających za Joneses” .Badanie 6000 użytkowników sieci społecznościowych wykazało, że sieci społecznościowe mają potężny wpływ na zakupy i zachowania zakupowe. Szacuje się, że 40% użytkowników mediów społecznościowych kupiło element po udostępnieniu go lub dodaniu do ulubionych na Facebooku, Pinterest lub TWitter. Facebook to sieć, która najprawdopodobniej zachęci klientów do zakupu, a następnie Pinterest i TWitter. Nieoczekiwanie sieci społecznościowe zwiększają liczbę wyszukiwań online, a następnie dokonują zakupów offline (czasami nazywanych ROPO), kierując ruch zakupowy do sklepów fizycznych, w których produkt można zobaczyć, wypróbować, a następnie kupić. Jest to przeciwieństwo efektu showroomu, w którym konsumenci robią zakupy w sklepach, a następnie dokonują zakupów online. Stwierdzono, że efekt ROPO był tak duży, jak efekt badań offline i zakupów online. Członkostwo w sieciach społecznościowych ma duży wpływ na odkrywanie nowej muzyki niezależnej, ale mniejszy wpływ na już znane produkty. Członkostwo w internetowej społeczności marek, takiej jak strona i społeczność Forda na Facebooku, ma bezpośredni wpływ na sprzedaż. Systemy rekomendacyjne Amazona („Konsumenci, którzy kupili ten przedmiot, kupili też…”) tworzą sieci współzakupu, w których ludzie nie znają się osobiście, ale mimo to potroją wpływ produktów komplementarnych. Wartość sieci społecznościowych dla marketerów opiera się na założeniu, że siła marki i decyzje zakupowe są ściśle związane z członkostwem w sieci, rangą, widocznością i centralnością

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *