KREATOR RYNKU

kreator rynku: tworzy cyfrowe środowisko, w którym kupujący i sprzedający mogą się spotykać, prezentować produkty, wyszukiwać produkty i ustalać ceny produktów.

Twórcy rynku tworzą cyfrowe środowisko, w którym kupujący i sprzedający mogą się spotykać, wyświetlać i wyszukiwać produkty i usługi oraz ustalać ceny. Przed pojawieniem się Internetu i sieci twórcy rynku korzystali z fizycznych miejsc podczas tworzenia rynku. Począwszy od średniowiecznego rynku, a skończywszy na dzisiejszej nowojorskiej giełdzie, rynek oznaczał fizyczną przestrzeń do przeprowadzania transakcji. Przed pojawieniem się Internetu istniało kilka prywatnych rynków sieci cyfrowych. Sieć zmieniła to, umożliwiając oddzielenie rynków od przestrzeni fizycznej. Najważniejszymi przykładami są Priceline, która umożliwia konsumentom ustalanie ceny, jaką są skłonni zapłacić za różne obiekty turystyczne i inne produkty (czasami określane jako aukcja odwrotna) oraz eBay, internetowy serwis aukcyjny używany zarówno przez firmy, jak i konsumentów. Twórcy rynku zarabiają albo pobierając procent od każdej dokonanej transakcji, albo pobierając od handlowców opłaty za dostęp do rynku. Na przykład model biznesowy aukcji w serwisie eBay polega na stworzeniu cyfrowego środowiska, w którym kupujący i sprzedający będą mogli się spotkać, uzgodnić cenę i przeprowadzić transakcję. Różni się to od pośredników transakcyjnych, którzy faktycznie dokonują transakcji dla swoich klientów, działając jako agenci na większych rynkach. W serwisie eBay kupujący i sprzedający są swoimi agentami. Każda sprzedaż w serwisie eBay zapewnia firmie prowizję obliczaną na podstawie wartości procentowej ceny sprzedaży przedmiotu, oprócz opłaty za wystawienie. eBay jest jedną z nielicznych firm zajmujących się handlem elektronicznym, która praktycznie od samego początku przynosiła zyski. Czemu? Jedną z odpowiedzi jest to, że eBay nie ma żadnych zapasów ani kosztów produkcji. To po prostu pośrednik. Możliwości rynkowe dla twórców rynku są potencjalnie ogromne, ale tylko wtedy, gdy firma ma zasoby finansowe i plan marketingowy, aby przyciągnąć na rynek wystarczającą liczbę sprzedawców i kupujących. Na dzień 30 czerwca 2016 r. W serwisie eBay było ponad 164 miliony aktywnych kupujących, co zapewnia efektywny rynek (eBay Inc., 2016). Istnieje wielu sprzedawców i kupujących dla każdego rodzaju produktu, czasem tego samego produktu, na przykład modeli laptopów. Wiele innych aukcji cyfrowych pojawiło się w mniejszych, bardziej wyspecjalizowanych segmentach rynku wertykalnego, takich jak biżuteria i samochody. Uber, Airbnb i Lyft to kolejny przykład modelu biznesowego kreatora rynku (chociaż można je również sklasyfikować jako dostawców usług). Firmy świadczące usługi na żądanie (czasami nazywane również spółkami ekonomii współdzielenia) są twórcami rynku, którzy opracowali platformy internetowe, które umożliwiają sprzedawanie usług, takich jak transport lub pokoje zapasowe, na rynku działającym w chmurze i korzystającym z Internetu lub smartfona aplikacje do przeprowadzania transakcji. Należy zauważyć, że chociaż nazywane są one przedsiębiorstwami gospodarki współdzielenia lub gospodarki siatkowej, w rzeczywistości przedsiębiorstwa te nie dzielą się zasobami. Użytkownicy tych usług albo coś sprzedają, albo coś kupują, a firmy uzyskują dochody, pobierając opłaty za każdą transakcję. Odblokowują jednak wartość ekonomiczną wolnych zasobów (samochodów osobowych i pokoi), które w przeciwnym razie mogłyby zostać utracone. W tym czasie stworzyli ogromne rynki internetowe. Na przykład Uber (założony w 2009 roku) działa obecnie w ponad 480 miastach w 69 krajach na całym świecie. Airbnb, założone w 2008 r., Działa w ponad 190 krajach i 34 000 miast, oferuje ponad 2 miliony pokoi do wynajęcia, a ponad 60 milionów osób korzysta z jego usług, aby zarezerwować pokój. Airbnb zebrał do tej pory około 2,4 miliarda dolarów i jest wyceniany na 30 miliardów dolarów; Uber zebrał ponad 12,5 miliarda dolarów i jest wyceniany na około 68 miliardów dolarów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *